დიდი თეატრის „დიქტატორი“ - გიორგი ტოვსტონოგოვი

 

       


ახალგაზრდობაში რეისორმა გიორგი ტოვსტონოგოვმა საკუარი „თეატრალური მცნებები ეიმუავა:

1. არ ეარიყო ქალებს საკუარეატრ.

2. არ იყიალოეატრ უსაქმოდ.

3. ჩაატარე რეპეტიცია ნახევარ ტონ, მაგრამანდაან გრადუსი ზევიასწიე.

4. ძირივე კვე ყოველგვარი დარვევა.

5. თეატრ ფული არ ისესხო.

6. ეატრ ემხვევიქალებანერად არ გამონდე.

7. ყურადებიუსმინე ყველას და კარგად აწონ-დაწონე პასუხი.

8. გარეგნული სახე არეიცვალო.

9. რეპეტიციაავიდანვე საქმიანად დაიწყე, არ მისცე მსახიობს უფლება გაეროს დაამოორდესირიად საქმეს.

 

მეოცე საუკუნის დასაწყისის პეტერბურგი - ულამაზესი ქალაქი და კულტურის ცენტრი, სადაც განალების მისაებად ახალგაზრდები რუსეის უზარმაზარი იმპერიისქმის ყველა კუხიდანადიოდნენ, საქარველოდან და უკრაინიდან, სომხეიდან, პოლონეიდან და ციმბირიდანაც კი... 1907 წელს ამ ახალგაზრდა რიცხვს სიმფეროპოლიდანამოსული აზნაური ალექსანდრე ტოლსტონოგოვიცეუერდა, რამდენიმე წლისემდეგ წარმატებიდაასრულა სარკინიგზო ინსტიტუტი დაავისი ცხოვრების ავარი სიყვარულიც იპოვაქარველი გოგონა, თამარ პაპიტავილი, რომელიც მასსავიაზნაურული წრიდან იყო და პეტერბურგის კონსერვატორია, ვოკალის კლას სწავლობდა. ახალგაზრდებს დიდ ხანს არ უფიქრიადა 1912 წელს ჯვარი დაიწერეს. 1915 წლის 28 სექტემბერს კი პირველივილიეეინათ, სახელად გიორგი დაარქვეს და რადგან ორივე მარლმადიდებელი ქრისტიანი იყო, ბიიც სპასო-პრეობროენის ტაარ მონალეს.

მიუხედავად იმისა, რომ ალექსანდრე ტოლსტონოგოვი ახალბედა ინინერი იყო, მოკლე ხან გზა მინისტრისანამდებობაზე დანინეს. ტოლსტონოგოვების პატარა ოჯახი ბედნიერად და უზრუნველად ცხოვრობდა ფურტადტის ქუაზე მათთვის გამოყოფილ დიდ ბინა. სამინისტროს საქმეებიდატვირული ალექსანდრე უმეტეს დროს სამსახურ ატარებდა, თამარმა კი ოჯახის დიასახლისის როლი მოირგო, გიორგის გვერდიდან არ ორებდა, უზომოდ უყვარდა და მის გამო მომერლის კარიერაზეც კიქვა უარი, გახოვებისანავე გადაწყვიტა ცხოვრება ლიანად ოჯახისვის მიეძღვნა.

მალე ვიდ ცხოვრებას ბოლო მოე და ყველაფერიავდაყირა დადგარუსეის იმპერია რევოლუციამ მოიცვა; ტოლსტონოგოვების ოჯახისვის პეტერბურგ ცხოვრება უსაფრხო არ იყო, განსაკურებიალექსანდრესვის. თამარი მეულის ბედზეალიანელავდაარ უნდოდა, რომ ყოფილი მინისტრი რომელიმე დაპირისპირებულ ბანაკს მიმხრობოდა, არცრგვარდიელებს და არც წიელარმიელებს, მხოლოდდამკვირვებლისპოზიცია ყოფნაც სა იყო. საბოლოოდ გამოსავალი ისევამარმა იპოვაქმარ-შვილან ერად საქარველო დაბრუნება გადაწყვიტა, რადგან ფიქრობდა, რომ სამობლო, ობლებისა და ნაესავების გარემოცვა, უფრო უსაფრხოდ იცხოვრებდნენ და ვიდად დაუცდიდნენ ამ არეულობის დასასრულს. თანაც იმხანად საქარველო საბ წყობილება ჯერ კიდევ არ იყო დამყარებული. როდესაც ტოლსტონოგოვები პეტროგრადავიანბინას ტოვებდნენ, დარწმუნებულნი იყვნენ, რომ სახლიდან დროებიმიდიოდნენ, ამიტომ მხოლოდ საირო ნივები წამოიეს დაავიბილისსეაფარეს.

ესალოა, სწორედ ამ გადაბარგების დროს აიხდინაავისი დიდი ხნის ოცნებაამარმამეულის გვარ ერ ასოეცვალა. საქმე ისაა, რომამარი, როგორც მაინ მიებული იყო, ქმრის გვარს ატარებდა, არადა გვარი ტოლსტონოგოვა გარკვეულ უხერხულობას უქმნიდა, რადგან ხაზს უსვამდაამარის მსხვილ ფორმებს. გახდომის ნაცვლად, იმაზე ოცნებობდა, როგორმე ეს ასოამოეგდო გვარიდან და ამ ხელსაყრელიემხვევიაც ისარგებლა. ასე გახდნენ ტოლსტონოგოვები ტოვსტონოგოვები.


ხანგრლივი და სა მგზავრობისემდეგ, 1919 წელს, როგორც იქნა საქარველო უვნებლადამოაწიეს. თბილის ალექსანდრემ მუაობა მალევე დაიწყო, ამიერკავკასიის საგზაო ინსტიტუტ პედაგოგად მოეწყო, შემდეგ კი პროფესორი და კაედრის ხელმძღვანელიც გახდა. ტოვსტონოგოვები ტატიანას ქუაზე, ამამად .ტოვსტონოგოვის ქუაზე დასახლდნენ. თამარი კვლავინდებურად ვაის ზრდიიყო დაკავებული, თუმცა გოგას - ასე ახდნენ მოფერები -  სკოლა მიყვანას არქარობდა და ყველაფერს სახლ ასწავლიდა. პეტერბურგ უდარდელ ცხოვრებასვეულებს, რაქმა უნდა, გაუირდახელმომირნედ ცხოვრება, თუმცა ყველაფერს იკლებდნენ, მაგრამვილს მაინც ნამდვილი, კლასიკური განალება მისცეს. მხოლოდ 1925 წელსგაიმეტა” თამარმა ვა და გერმანულ გიმნაზია მიაბარა - ოფიციალურად – 107- სკოლა, სადაც ბავვებს ყველა საგანს გერმანულ ენაზე ასწავლიდნენ, მოსწავლე უმეტესობა კი გერმანული ოჯახებიდან იყო. როდესაც დედამ პირველად მიიყვანა სკოლა, მასწავლებლებმა გოგას ვისვალი ეხედესენა არ იცის, როგორ ისწავლისვენან, მიუფრო მეხუ კლასიო, მაგრამამარმა მაინცავისი გაიტანა და დირექტორს ასე პირობიდაემვიდობა: არაფერი გამოუვა, გპირდებით, ერთ თვე წავიყვან აქედან.”

ყველას გასაოცრად, ეს სახლ გაზრდილი დედიკოს ბი” ძალიან მეგობრული და მხიარული მონდა, მალე დაუამხანაგდაანაკლასელებს და გერმანულიც მოკლე ხან ვენივრად აივისა. მასწავლებლებიც არ იოდნენ, ყველაფერს კარგად სწავლობდა, განსაკურებილიტერატურას და უცხო ენებს. ეული წლებისემდეგ, როდესაც .ტოვსტონოგოვი პეტერბურგის დიდი დრამატულიეატრის სამხატვრო ხელმძღვანელი გახდა, გასტროლებისემდეგ მისი მსახიობები გაკვირვებიყვებოდნენრა საამაყო რეისორი გვყავს, ჟან-პოლ სარტრს ფრანგულად ესაუბარება, ჰენრიხ ბიოლს კიგერმანულადო. საამაყო კი ნამდვილად ჰქონდათ, მიუმეტეს იმ დროს, როცა ზოგიერსაბ მაალინოსანს ობლიურ ენაზეც კი ირდა აზრისამოყალიბება.


1926 წელს ტოვსტონოგოვების ოჯახ პატარა ნაელა განდა, თუმცა ამ სახელიმასქმის არავინ მიმარავდა, ყველა მოფერებიდოდოს ახდა. 11 წლის გოგა მაინცდამაინც დიდი სიხარულიარეხვედრია დის დაბადებას, თავდაპირველად სულაც არ მოეწონა, რომ ეს ციცქნა არსება ერვენიერ ეს სახლ მოიყვანეს და ყველა მას დაჰფოფინებდაავს, თუმცა მალეეევია დაეუყვარდა კიდეც ოჯახის ახალი წევრი. ცოტა რომ წამოიზარდა, მის განალებაზეც დაიწყო ზრუნვა, ხმამალა უკიხავდა წიგნებს, უყვებოდა ასნაირ ამბავს, შემდეგ ერად განიხილავდნენ წაკიხულს, მერე იქვე სახლან ახლოს, კორტებზე გარბოდნენ დაოგბურისემპიონატებს აწყობდნენ, გოგას ყველგანან დაყავდა უმცროსი დაასე განდა მათ შორის ის დიდი მეგობრობა და განსაკურებული სიყვარული, რომელიც ელი ცხოვრების მანილზეან სდევდა და-ძმას.

1927 წელს, ახალგაზრდა ენუზიასტმაეატრალებმარეისორმა ნიკოლოზ მარაკმა და მსახიობმა კონსტანტინეახ-აზიზოვმა, თბილის პირველი რუსული საბავვოეატრი გახსნეს. ოფიციალურად ის გზა სამინისტროს და რკინიგზას ექვემდებარებოდა, ამიტომ სპექტაკლებიც უმეტესად რკინიგზელებისვილები ებდნენ მონაწილეობას. მოკლე ხანეატრს სახელიეუცვალეს და მოზარდ მაყურებელეატრად გადააკეეს. ბუნებრივია, ალექსანდრე ტოვსტონოგოვისვილიც ამეატრის დაარსების პირველივე იდანვე აქტიურადაება მისემოქმედებიცხოვრება – თავიდანეატრქმისემხვევიმოხვდა, მაგრამემდეგმოიწამლაამ საოცარი სამყარო და იქიდან გამოსვლაც არ სურდა. 12 წლის .ტოვსტონოგოვისვისეატრი ნამდვილი ოაზისი მონდა, აინტერესებდა ყველაფერიროგორ იბადება სპექტაკლი, როგორეილება ფურცელზე დაწერილი სიტყვა სცენაზე გაცოცხლდეს, როგორ იქმნება დეკორაცია, მუსიკა, გრიმი... ცდილობდა ყველაფერ მიე მონაწილეობაახალგაზრდები ერად გეგმავდნენ რეპერტუარს, ირევდნენ პიესებს, საკუარი ხელიაკეებდნენ დეკორაციას, რეკვიზიტს... გოგა ხან სცენაზეამაობდა, ხან კი რადისტის ან გამნაებლის ჯიხურ იჯდა და უფროსებს ეხმარებოდა. ეუბნებოდნენ, რომ კარგადამაობდა, თუმცავიონ მსახიობობაზე სულაც არ ოცნებობდა, უფრო მეტად სპექტაკლისექმნის პროცესი აინტერესებდა და ამიტომ ერვენიერ ესაც ობლებს ამაყად განუცხადამოსკოვ უნდა წავიდე, რეისორობა მინდაო!

დოდო სულ პატარა იყო მაინ, მაგრამ მაინც კარგად დაამახსოვრდა სახლ გამარული სკანდალიობლებივილის გადაწყვეტილებას წინ უდგნენ. საქმე ისაა, რომ როდესაც გიორგი ტოვსტონოგოვმა მომავალი პროფესია აირია, მხოლოდ 15 წლის იყო, თუმცა სკოლას უკვე ამავრებდა. ალექსანდრე ტოვსტონოგოვი ყოველვის ოცნებობდა, რომ ვა მის გზას გააგრელებდა, გოგასეატრისადმი სიყვარულს კი დროებით, ბავვურამაად მიინევდა. შვილს არც დედამ აუბა მხარი, თამარს იმის წარმოდგენაც კი არ უნდოდა, თ როგორ უნდა ეცხოვრა მის უსაყვარლეს ბი მარტო იმხელა ქალაქ, თანაც ასეპატარასა და ცხოვრება ჯერ გამოუცდელს. ობლებსეატრის გაგონებაც არ უნდოდა!

საბოლოოდ მამამ ასე განაენი გამოუტანა: თ დრო განმავლობაეატრისადმი სიყვარული არ გაგივლის, ჩააბარეეატრალურ ინსტიტუტ, მაგრამ ვიდრე პატარა ხარ, ჯობია ჯერ განალება აქ მიი, თბილის. გოგა მიხვდა, რომ ბროლას აზრი არ ჰქონდა, თანაც იცოდა, რომ 15 წლის ბი არცერ უმალესი სასწავლებელი არ მიიებდა და დაემორილა ობლების ნებას. ვიდრებილისის სარკინიგზო ინსტიტუტ მისაებ გამოცდებსაბარებდა, ალექსანდრემ ვა ახალი მეტრიკა მოუტანა, რომელიც ეწერა, რომ გიორგი ტოვსტონოგოვი 1913 წელსაა დაბადებული და 17 წლისაა.


ერ წლის განმავლობა, გოგა პატიოსნად ესწრებოდა ლექციებს, აბარებდავლებს და გამოცდებს, ინსტიტუტისემდეგ კი გარბოდაეატრ. მხოლოდ იქ - სცენაზე, კულისებ, საგრიმიოროსა დაუნდაც გამნაებლის პულტან მჯდომი გრნობდა, რომ სწორედ ესაა მისი სამყარო, ხვდებოდა, რომ ეატროდ ცხოვრებას ვერლებდა და ბროლა ხელახალიეტევიგანაახლაპირველი კურსი დახურა, ობლებსვლის წიგნაკი მაგიდაზე დაუდო და მტკიცედ განუცხადამორ, მე მოსკოვ მივდივარ! ამჯერადამარ და ალექსანდრე ტოვსტონოგოვები მიხვდნენ, რომვილს ვეარ დააკავებდნენ და კამასაც აზრი არ ჰქონდა.

1933 წელს გიორგი ტოვსტონოგოვმა მოსკოვის .ლუნაარსკის სახელობისეატრალური ხელოვნების სახელმწიფო ინსტიტუტის, გიტისის ყველა მისაები გამოცდა ფრიადზეააბარა და გამოენილი ოსტატებისანდრეი ლობანოვის და ალექსეი პოპოვის სარეისორო ჯგუფ მოხვდა. ისინიალიან ფრხილად და საად ეპყრობოდნენ მოსწავლეებს, ყველანაირად ხელს უწყობდნენ და ცდილობდნენ ესწავლებინადამოუკიდებელი აზროვნება, აფასებდნენოეული მაგანის ინდივიდუალურობას. პედაგოგები სტანისლავსკის სისტემას ქადაგებდნენ და მოსწავლეებიც ამ სისტემის ერგულებად გაზარდეს. გიორგი ტოვსტონოგოვის ცხოვრება დაიწყო სტუდენტობის უბედნიერესი ხანა! ლექციებისემდეგ, თანაკურსელები ერად ესწრებოდნენ წარმოდგენებსა და რეპეტიციებს, კიხულობდნენ კლასიკას და უახლეს ლიტერატურას, ღამეებს ენებდნენ კამათშ... გოგა ინსტიტუტის საერ საცხოვრებელ ცხოვრობდა. ყველაფერს საოცარი სიბეჯიდა ინტერესიეუფლებოდა, მხოლოდ პირველ კურსზეეექმნა პრობლემა მეტყველებისალიან მკაცრ პედაგოგან – თბილისური აქცენტის გამო სასცენო მეტყველება ხიანებს ებდა. მაგრამ, საკუარავზე ბევრი მუაობისემდეგ აქცენტი მაინც გამოასწორა. «От топота копыт пыль по полью летит» - გაუავებლად ესმოდა საზაფხულო არდადეგებზეამოსულიმის ვარჯი პატარა დოდოს...

უმცა სტუდენტური ცხოვრება ბოლომდე ბედნიერი არ გამოდგა – 30-იანი წლების სისხლიან რეპრესიებს ვერც ტოვსტონოგოვების ოჯახი გადაურ. 1937 წელს, გოგა ბოლო, IV კურსზე იყო, როდესაც ზაფხულ მორიგი საკურსო სპექტაკლის დასადგმელადამოვიდა. ქალაქიალიანეცვლილი დახვდა, ხალხი – შინებული... ღამ-ღამობიპირდაპირ სახლებიდან მიყავდაბრალდებულები, ხანდახან ელ ოჯახებსაც კი აპატიმრებდნენ, ახლობლები ვერ იგებდნენ მაასავალ-დასავალს... ალექსანდრე ტოვსტონოგოვს სულ უფრო ირად სდებდნენ ბრალსრუსულ ნაციონალიზმ”, საყვედურობდნენ, რომ ამიერკავკასიის გზა ინსტიტუტ ზედმეტად ბევრ რუს სტუდენტს ებდა, კაედრაზეც ბევრი რუსიანამრომელია... იმ დროისავის მისი ბევრი კოლეგა და ახლო მეგობარი უკვე უგზოუკვლოდ გამქრალიყო. მიამიტი რუსი ინტელიგენტისვის ეს მეტისმეტი მონდა და გადაწყვიტამოსკოვ უნდა გავემგზავრო, იქ მომისმენენ და ამიხსნიან ყველაფერსო. აგვისტოსვე, მეულესან და ქალივილან ერადსამარლიანობისსადგენად მოსკოვს გაემგზავრა. გიორგი სპექტაკლზე მუაობდა და ამიტომბილის დარ.

ალექსანდრე ტოვსტონოგოვი როსტოვ, რკინიგზის სადგურიდან წაიყვანესმატარებლიდან დოდოსვის ვალების საყიდლადამოვიდა და მასემდეგ ოჯახის წევრებს იგი არ უნახავთ. თბილის დაბრუნებულ დედა-შვილს დარბეული სახლი და სასოწარკვეილი გოგა დახვდათ. არავინ იცოდა რა ბედი ეწია ალექსანდრეს, მაინ ხომ უახლოეს ადამიანებსაც კი არ ეუბნებოდნენ სად და როგორ იყვნენ მა ოჯახის წევრები. ბევრი მაგანი უკვე დახვრეტილი იყო, მაგრამ ახლობლები მაინც სააობიჯიუტად იდგნენ ციხეებან, რომ როგორმე საყვარელი ადამიანებისავისბილი ტანსაცმელი, სიგარეტი ან საპონიეეგზავნათ. დაერილი ქმრების ცოლებს, როგორც წესი, ციმბირის ბანაკებ გზავნიდნენ, ამიტომამარი ყოველამე ელოდა კარზე საბედისწერო კაკუნს, მაგრამ როგორაც გადაურ დაპატიმრებას, თუმცა სიცოცხლის ბოლომდე არ განელებიაიმ დროიდან მოყოლებული, ტანსაცმლიწვებოდა დასაინებლად, რომეკისტებს პერანგ არ ენახათ. ესვეულებარმა სიბერემდე გაჰყვა.

ამარს ხრეს, რომ მისი ქმარი გადასახლებულია. ქონება რატომაც არამოარვეს, მაგრამ სახლ უცხო ხალხი ეუსახლეს და საცხოვრებლად მხოლოდ ერ ახი დაუტოვეს. ტოვსტონოგოვების ოჯახგაყიდვების ხანადაიწყოროგორმეავი რომ გაეტანადა მეხუ კურსელი გიორგისვისაც ხელი გაემართ, დედა-შვილს სახლიდან ნივები გასაყიდად გაჰქონდა. თუმცა ეს საქმე დოდოს უკეგამოსდიოდა, ვიდრეამარსმისვის სიტყვაგაყიდვადამოპარვა” თქმის სინონიმებს წარმოადგენდა, ამიტომაც ოჯახის ბიუჯეტზე ზრუნვაავისავზე დოდომ აისახლიდან წაებული ტანსაცმლის, სამკაულების, ძვირფასი ნივების სანაცვლოდ ბაზრიდან სანოვაგე მოჰქონდა. მალე ტოვსტონოგოვების მეზობლად მოზარდ მაყურებელეატრის ახალი მსახიობირუსეიდანამოსული ევგენი ლებედევი დასახლდა. დოდო მაინ 15 წლის იყო დაანატოლ ბიებს ეპრანებოდა, წლიუფროსი მეზობელი კი ბებერ კაცად მიანდა. რას იფიქრებდა, რომ ესასაკოვანიარტისტი მასზე ყურებამდე იყოეყვარებული.

გიორგი ტოვსტონოგოვი ბოლო, მეხუ კურსზე იყო, მამა რომ დაუპატიმრეს – თუმცა, როგორცანს, ეს ამბავი გიტის არ იცოდნენ დაესალოა საეროდ ვერც გაეგოთ, რომ არა გოგას მიმნდობი ხასიაერხელ ერთ-ერთ თანაკურსელს გული გადაუალა და ოჯახ დატრიალებული უბედურება გაუმხილა. “მეგობარსარც უფიქრია საიდუმლოსენახვა, სასწრაფოდეატყობინა ინსტიტუტის ხელმძღვანელობას, რომ მა სტუდენტიხალხის მტრისვილია”, გიორგი ტოვსტონოგოვი უმალვე გარიცხეს უმალესიდან. საბედნიეროდ, დიდმა ბელადმა მალევე წარმოქვაავისი ცნობილი სიტყვები, რომ “შვილები ობლების დანააულზე პასუხს არ აგებენდა გოგა ინსტიტუტ ადგინეს. შემდგომ იმმეგობარს” ღალატიც აპატია და ბევრ რამე დაეხმარა კიდეც. “როდესაც ვკიხე, თ რატომ აკეებდა ამასიხსენებდა დოდო ტოვსტონოგოვამან მიპასუხა, “შენ არ გესმის რა არის! მიუმეტეს, ის კაცი ებრაელია! 

გიტისის დამავრებისემდეგ გიორგი ტოვსტონოგოვიბილის რეისორის დიპლომიდაბრუნდა და გრიბოედოვის სახელობისეატრ განაგრ მუაობა. თოეულ სპექტაკლზე მუაობა დიდ ხანს, თქმის ერ წელი გრელდებოდა და ყოველი წარმოდგენა ქალაქისვის სენსაციად იქცეოდა, ტოვსტონოგოვის სპექტაკლებს მოუმენლად ელოდნენ. 20-იან წლებანედარებით, თბილისისეატრალურ ცხოვრება ბევრი რამეცვლილიყოკოტე მარჯანივილი უკვე ცოცხალი არ იყო, 1935 წელს სამხატვრო ხელმძღვანელისანამდებობიდან მოხსნეს სანდრო ახმეტელი, მოზარდ მაყურებელეატრის რეპერტუარს იდეოლოგიურად, მკაცრად აკონტროლებდნენ... თავად გიორგი ტოვსტონოგოვსაცხალხის მტრისვილისდამ ჰქონდა დასმული... თუმცაავს მაინც ბედნიერად გრნობდასაყვარელ ქალაქ, დედასან და დასან ერად ცხოვრობდა და სანუკვარ საქმეს აკეებდასპექტაკლებს დგამდა, ამასანავე, აკაკი ხორავამ ახლად გახსნილეატრალურ ინსტიტუტ სამსახიობო ჯგუფიააბარა, რაც დამატებიემოსავლის წყაროს წარმოადგენდა ტოვსტონოგოვებისირვებული ოჯახისავის, თუმცა, ახალგაზრდა, ენერგიულიემოქმედისავის მომავალ მსახიობებან და რეისორებან პედაგოგიური მუაობა, პირველ რიგ, პროფესიული ინტერესიიყო გამოწვეული და არა მატერიალური საიროებებით.

 


პირველ ლექციას ყოველვისამრელი კიხვიიწყებდა: “იცირა არისეატრი.” სტუდენტები, როგორც წესი, მოულოდნელი კიხვიდაბნეულებიესცქეროდნენ, თუმცა პასუხის გაცემის საუალებას მაინც არავის ლევდა – თავადვე იწყებდაეატრის არსისა და რაობის ახსნას. ახალბედა პედაგოგი მაინ მხოლოდ 24 წლის იყო, მისი მოწაფეები კი მასზე რამდენიმე წლიუმცროსები. გოგა, ასაკის მიუხედავად, საკმაოდ მკაცრი და მომხოვნი მასწავლებელი გამოდგა, თუმცა სტუდენტები, ამ სიტყვის პირდაპირი მნივნელობით, შეყვარებულნი იყვნენავიანპედაგოგზეემოციურად დაემოქმედებიად დატვირულნი, საოცარი ლექციებისემდეგაც კი ვერ სცილდებოდნენ რეისორს და სახლამდე აცილებდნენ. “კარგად მახსოვსემს მასწავლებელან გატარებული ყოველი ბედნიერი იხსენებდა ტოვსტონოგოვის სტუდენტი მიხეილუმანივილიის იყო შთაგონებული, თეატრზე საოცრადეყვარებული ადამიანი, ყოველვის ზუსტად და ლოგიკურად გვიმტკიცებდაავის აზრს... გვაოცებდაავისი ნი და ნაელი, პრინციპული პოზიციები
თ. მასან ვერ მოიწყენდი. დიდი ხანი მაგიდასან ვერერდებოდა, უცბაწამოხტებოდა, გაიხდიდა პიჯაკს, აიკაპიწებდა სახელოებს და ყველაფერს მოქმედება გვიხსნიდა. ჩვენც სიხარულივემორილებოდიდა პირდაპირი მნივნელობივამერებდით ჩვენს პედაგოგს.გიორგი ტოვსტონოგოვს დიდ ხანს არ უმუავიაბილისისეატრალურ ინსტიტუტ, თუმცა მრავალი სახელგანქმული ხელოვანი ზარდა: ლილი იოსელიანი, მიხეილუმანივილი, გიგა ლორქიფანი, მედეაახავა, რეზოხეი, თენგიზ აბულა, სალომე ყანელი, მედეაახავა, ელენე ყიფ და მრავალი სხვა... 


1943 წელს გრიბოედოვის სახელობისეატრმა მორიგი იუბილე იზეიმა, გიორგი ტოვსტონოგოვს კი ხელოვნების დამსახურებული მოვაწის წოდება მიანიეს. ახალგაზრდა რეისორის ავტორიტეტი კიდევ უფრო გაიზარდა, ის კვლავინდებურადავდაუზოგავად მუაობდა, დგამდაეატრ, ინსტიტუტ... თუმცა ხანდახან როგორაც მაინც ახერხებდა და არვევდაემოჯარული სტუდენტებისალყას”, რომლებიც მუდმივადან დაჰყვებოდნენ და პაემანზე გარბოდა! ბილის არაფერი იმალება, მიუფრო მაინ... მალე ყველამეიტყო, რომ ახალგაზრდა პედაგოგს საკუარი სტუდენტიმომავალი მსახიობი სალომე ყანელიეუყვარდა. რომანი დიდ ხანს არ გაგრელებულა, სადიპლომო სპექტაკლისემდეგ, შეყვარებულები დაქორწინდნენ და გოგას სახლ, დიდ აივანზე დასახლდნენმეგობრულად და ბედნიერად ცხოვრობდნენ, “ეს გიური სიყვარული იყო.” - ამბობდა დოდო ტოვსტონოგოვა. ქმარი სპექტაკლებს დგამდა, სალომე კიამაობდა, თან სულ უფრო და უფრო პოპულარული ხდებოდა...

ოჯახურ ცხოვრება ბზარები საკმაოდ მალე განდა... 1944 წელს პირველი ვაალექსანდრე, სანდრო, გაუნდათ, 1 წელიწად კი ტოვსტონოგოვების ოჯახს პატარა ნიკაეემატა. ამ დროისვის ისინი უკვე ცალკე ცხოვრობდნენ. მეორე ობიარობიდა პატარა ბავვებიგაიზიანებულ სალომეს არ უნდოდა მხოლოდ დიასახლისის როლისამა, ეს ლამაზი და ნიიერი ქალი სულ სხვანაირ ცხოვრებაზე ოცნებობდა, მას დიდება, ტა, თაყვანისმცემლები და ყვავილები სურდა, ოჯახი დავილები კი მის კარიერას ხელს ლიდა... გახირდა კონფლიქტები და სკანდალები ცოლ-ქმარსორის... გაყრა გარდაუვალი იყო...

სასამარლოზე სალომე ყანელმა განაცხადაბავვებს მამას ვუტოვებ საზრდელადო...

გიორგი ტოვსტონოგოვიინ ორივილიდაბრუნდასანდრო წლინახევრის იყო, ნიკა კი ხივის. “ნიკა პირდაპირი მნივნელობიკვდებოდაიხსენებს დოდო ტოვსტონოგოვასისხლის გადასხმა ირდებოდა. დედას ნაესავი ექიმები ჰყავდა და ყველააერ ამ ამბავ. გოგა ნიკასან ერად დაწვა საავადმყოფო, 10  ის განმავლობაში საკუარ სისხლს უსხამდა, ჩვენ კი სანდროს ვუვლიდით, ისიც ხომ პატარა იყო, წლისა და რამდენიმევის. როგორც იქნა, ნიკა გამოვრა მდგომარეობიდან, თუმცა მაინც სუსტად იყო და ყოველდ აუცილებლად უნდა მიე ხორცის ბულიონი.”

ომის დროინდელ საბ კავირ, ტოვსტონოგოვებისნაირი ხელმოკლე ოჯახისვის ბაზარ ხორცის ყიდვა წარმოუდგენელი სასწაულის ტოლფასი იყო. თუმცა ორი მცირეწლოვანიმივილის გამოსაკვებად, დოდოავდაუზოგავად დადიოდა ბაზარ, ყიდდა და ცვლიდა ოჯახიდან გამოტანილ ნივებს, მაინც ახერხებდა და როგორაც 200 გრამი ხორცის საყიდლად საკმარისანხას აგროვებდა. ხორცის გამყიდველ კაცებს სიცილად არ ყოფნიდათ, როდესაც პატარა გოგო 200  გრამი ხორცის აწონვას ხოვდა, თუმცა არ ყოფილაემხვევა, რომ მისვის ზედმეტი ხორცი არ დაემატებინათ, 300-400  გრამს ატანდნენ. მაინ ყველას კარგად ესმოდა გაირვების დაიმილის ფასი... ასე რომ, მზრუნველი მამიდის წყალობით, ნიკა ყოველდ ებდა მისვის საირო ბულიონს, სანდრო კი - ხორცის ნაერს. ასე იზრდებოდნენ უმცროსი ტოვსტონოგოვები... მიუხედავად იმისა, რომ სალომესან ნორმალური, ადამიანური ურიერობაეინარუნეს, ისქმის არ მონაწილეობდავილების ზრდა და მხოლოდ პროფესიიიყო დაკავებული. “ერხელ, ისე მოხდა, რომ ნიკას რააც წამალი დასირდა. მებილის არ ვიყავი, გოგა კი რეპეტიციას ატარებდა, ამიტომ დედამ სალომეს ხოვა დახმარება. მან ვერლო საკუარივილისვის საირო წამლისენარეპეტიცია მოიმიზეზა... ეს კი უკვე ვეარ აპატია დედამ და ამ ამბისემდეგ მასან საეროდ სალომეს ხსენებაც კი არეილებოდა.” - წერს დოდო ტოვსტონოგოვა. ქალმა, რომელმაც ახალგაზრდობა, ოჯახის დავილების გამო, უარიქვა საკუარ კარიერაზე, დიდსულოვნად გაუგო ალს, რომელმაც არ ისურვა მცირედი მსხვერპლის გაებაც კი, მაგრამ იმ კონკრეტულ კრიტიკულ ვიარება უყურადებობა კი ვეარ აპატია.


როდესაც უკვე ლენინგრად ვცხოვრობდით, თეატრი რიგა გაემგზავრა საგასტროლოდ. – იხსენებს რეისორის და - როგორც ყოველვის, მე და ბიებიც დასსან გავყევით. ერთ-ერსპექტაკლზე სალომე და მისი მეგობარი მოვიდნენ, თურმე ისინიც რიგა ყოფილან მაინ. სანდრო და ნიკა იმხანად უკვე დაწყები კლასების მოწაფეები იყვნენ, ჩემ გვერდიისხდნენ და, ამ ორი ლამაზი ქარველი ქალისემყურენი, მუდმივად მეურულებოდნენგვიხარი, რომელია აქედან დედავენი. მე მივუ სალომეზე.” ასეგაიცნესხელმეორედ დედა... წლებისემდეგ სალომე ყანელმა კვლავექმნა ოჯახი და უკვე ზრდასრულვილებანაც დაამყარა ურიერობა. გოგა ყოფილ მეულეს ყოველვის დიდ პატივს სცემდა და იარებდა მის დიდ ნი. ერხელ, დიდ დრამატულეატრხანუმასრომ დგამდა, მსახიობ ელი ჯგუფი საგანგებოდ სალომე ყანელისხანუმასსანახავადამოიყვანაბილის.

სალომე ყანელან გაყრისემდეგ, თბილის ბევრიორ-მარალი ისმოდა გიორგი ტოვსტონოგოვის პირად ცხოვრებაზე. ამბობდნენ, რომ ისევავის სტუდენტან გააბა რომანი, მაგრამ ამჯერად ქალი გახოვილი იყო, იმაზეცურულებდნენ, რომურმე სატრფოს ქმარან სერიოზული კონფლიქტისემდეგ, თეატრალური ინსტიტუტის რექტორმა აკაკი ხორავამ ინსტიტტის დატოვება მოსხოვა... თუმცა მისი გამგზავრება მხოლოდ ოჯახური დრამი და სასიყვარულო პერიპეტიებიარ იყო გამოწვეული. რეისორი გრნობდა, რომ ამ ქვეყანა მანავიემოქმედებიად უკვე ამოწურა, ახლა უფრო დიდი ასპარეზი ირდებოდა. გიორგი ტოვსტონოგოვი მოსკოვ დიდიემოქმედები გეგმები და იმედებიგაემგზავრა. თეატრიდანეატრ დადიოდა, თუმცა დადგმის მოპოვება არც ისე იოლი მონდა, ამიტომ ყველანაირ სამუაოს კიდებდა ხელს, დგამდა ოპერეტებს, ასრულებდა პარტიულ დაკვეებსაც, აკეებდა ყველაფერს, რადგან ფიქრობდაავარია ვიმუაო, ავარია დავდგა, ავარია ვინმემემამნიოს!..

ავდაუზოგავმარომამედეგი მალე გამოი - 1948 წელს ცენტრალური საბავვოეატრის დირექტორმა გიორგი ტოვსტონოგოვი ახალგაზრდაურნალისტის ირინა ირონიკოვას პიესისსადაც ციმბირდასადგმელად მიიწვია. სწორედ ეს პიესა რეისორის დიდემოქმედებიგამარჯვებად და ერგვარ ტრამპლინადაც კი იქცაგიორგი ტოვსტონოგოვიეორიულადაც და პრაქტიკულადაც მზად იყო საკუარიეატრისესაქმნელად, საბედნიეროდ ხელსაყრელიემხვევაც მალე გამონდა – 1949 წელს პეტერბურგის - მაინდელი ლენინგრადის -  დიდი დრამატულიეატრის ხელმძღვანელობაესავაზეს, გიორგი ტოვსტონოგოვი ამ წინადადებას დაანხმდა.

დიდი დრამატულიეატრი მეოცე საუკუნის დასაწყის, 1919 წელს გაიხსნა  ფრიდრიხილერისდონ კარლოსით” და პირველივე სპექტაკლიერგვარად განაცხადა, რომ უერგულებდა ჰეროიკული დრამის, რომანტიკული ტრაგედიის და მაალი კომედიის პრინციპებს. თუმცა, 1950-იან წლებ, როდესაც ახალგაზრდა გიორგი ტოვსტონოგოვმაეატრიაიბარა, ყველაფერი მკვერადეცვლილიყო: თქმის ყველა სეზონის ბოლოს იცვლებოდა ავარი რეისორი, კატასტროფულად იკლებდა მაყურებლის რიცხვი, თეატრის ადმინისტრაციამ ქალაქის ავტობუს ბიუროსაც კი მიმარხოვნით, ეგებ ტრანსპორტის მარრუტიეცვალოთ, რომ მაყურებელი ადვილად მოვიდეს სპექტაკლებზეო... დიდი დრამატულიეატრი .ტოვსტონოგოვს ფრიად სავალალო მდგომარეობა დახვდა, მას ფაქტობრივად არ ჰყავდა მაყურებელი, არ გაანდა სარეპერტუარო პოლიტიკა, ჰყავდა მრავალრიცხოვანი სამსახიობო დასი, რომელიცლიერი რეისორის გარეირებულს ვერაფერს ქმნიდა - თეატრი განადგურების პირას იდგა

“თეატრი უნდა გადაარინო” – მოუწოდეს მაალინოსნებმა ახალგაზრდა რეისორს და ისიც ენერგიულადეუდგა რეფორმების განხორციელებას. პირველივე ეს ვისვალიმაცქერალ დასს განუცხადა: “მე ვერემამ! («Я не съедобен!») დაიმახსოვრეეს!

 გიორგი ტოვსტონოგოვმა არსებული პრობლემები ასე გადაწყვიტა - ჩაატარა სერიოზულიემოქმედები, სარეპერტუარო და საკადრო რეფორმაეატრისიგნით, გააავისუფლა ოცდააზე მეტი მსახიობი, დაუბრუნაველი დაესინა ახალი მაყურებელიეატრს, მან ფაქტობრივად ახალიემოქმედები ორგანიზმიექმნა, შემოიკრიბა გარემო ერგულ და ნიიერ მსახიობ ბირვი: კირილ ლავროვი, ვლადისლავ სტრელიკი, ევგენი ლებედევი, ტატიანა დორონინა, ოლეგ ბასილავილი, ზინაიდაარკო, სერგეი იურსკი, ეფიმ კოპელიანი, ოლეგ ბორისოვი და მრავალი სხვა. მსახიობებს დაეატრის სხვაანამრომლებს გიორგი ტოვსტონოგოვიქმის ბელადად მიანდათ, მისი სიტყვა კანონი იყო! ზურგს უკან, სიყვარულით, „ჩვენი ქარველი” -«Наш Грузин»-  ეარქვეს. ამ უზარმაზარ “შემოქმედებიქარხანასრეისორი უმკაცრესად, როგორცავად ნინავდა, “ნებაყოფლობი დიქტატურისრეიმ მარავდა. გიორგი ტოვსტონოგოვმა დიდი დრამატულიეატრი საბ კავირის ერთ-ერწამყვანეატრად აქცია, მისი სპექტაკლები არნახული წარმატებისარგებლობდა არა მხოლოდ საბ კავირ, არამედ ელს მსოფლიო, ზოგიერწარმოდგენაზე ხალხი, პირდაპირი მნივნელობით ჭზე ეკიდა... რეისორსდიქტატორისროლისესრულება ხანდახან უმიმდა კიდეც, თუმცა რეიმს პრინციპულ მნივნელობას ანიებდა, ირად ამბობდა: “ერვეულებრივი კაცი ვარ. მაგრამ, როგორცეატრის ხელმძღვანელმა, თანამრომლებან გარკვეულიინაგანი დისტანცია უნდა დავიცვაუამისოდ მარვაეულებელია. მწერლის მასალა ქაალდია, მხატვრისატილო და საებავები, ჩემი მასალა კი მსახიობებია, ადამიანები. მაგრამ მეც ხომ ისეივე ადამიანი ვარ, როგორც ისინი, არაფერი ადამიანურიემვის უცხო არ არის. ზოგჯერ მსახიობისავის მწარე სიტყვებისქმაც მიწევს, მაგრამ არავინ იცის, რანელია ესემვის. ხანდახანამეები არ ინავს. ულებული ვარ მსახიობს ვუხრა, რომვენ ერად ვერ ვიმუავებთ, ის კი მეკიხებაბავვებს რა ვაამოო. ულებული ვარ კომპრომისზე წავიდე და ვხვდები, რომ ერ მხრივ, ადამიანურად, ჰუმანურად და სამარლიანად მოვიქეცი, მეორე მხრივ კი, საქმეს ვავნე. ეს წინაამდეგობა მუდამ მტანჯავს. სრულიადვეულებრივი ადამიანური გრნობები მეუფლება ისე, როგორც ყველას. თ სიკეისმარიტი გრნობა არ გაგანია, ხელოვნება ვერაფერსექმნი. იმისავის, რომ ადამიანის სინდისსეეხო, თავადვეულებრივი ადამიანი უნდა გახდე, ეს კი პროფესიის მიმაა...”

.ტოვსტონოგოვი პეტერბურგის დიდ დრამატულეატრსქმის 30 წლის განმავლობა მარავდა, ამ პერიოდ რეისორიირიადად კლასიკურ რეპერტუარს არევდა: დოსტოევსკისიდიოტი”, გორკისბარბაროსები”, ვოლოდინისხუ საამო”, როზოვისვახმობის წინ”, გრიბოედოვისვაი, ჭკუისაგან”, ჩეხოვისსამი და”, გორკისმდაბიონი”, შექსპირისმეფე ჰენრიხ IV”, გოგოლისრევიზორი”, ტოლსტოისცხენის ისტორია”, შოლოხოვისწყნარი დონი”, ჩეხოვის “ძია ვანიადა მრავალი სხვა.

ემოქმედებიორომტრიალ გარულს, ოჯახსა დავილებზე ზრუნვისვის დრო არ ებოდამისი ბიების ზრდა და დიასახლისის ფუნქციაც დოდომ იტვირ. თავდაპირველად, როდესაცეატრის ხელმძღვანელისანამდებობაზე დანინეს, საერ საცხოვრებელ უწევდა ცხოვრება. სივიწროვის და ცუდი პირობების მიუხედავად, დოდო დავილები მაინც გადმოიყვანაავისან, პეტერბურგ. დედა კი ვერაფრიდაიანხმეს – თამარს არაფრიარ სურდაბილისიდან სადმე წასვლა, რადგან გულის სირმე, სიცოცხლის ბოლომდე იმედი ჰქონდა, რომ მეულე ოდესმე მაინც დაუბრუნდებოდა. მხოლოდ ხანდახან ესტუმრებოდა ხოლმევილებსა დავილივილებს, ისიც რამდენიმე კვირით, დიდ ხანს პეტერბურგის ნესტიანსა და ცივ ქარს ვერ ლებდა. ასე ამბობდა: “ლენინგრად დილაობირომ ვივიებ, ისეეგრნება მაქვს, რომემსავს ზემორააც რუხი მასა კიდია. მინდა, რომ გავივიებემიბილისის ცისფერი ცა დავინახო ხოლმე.”

მალე ტოვსტონოგოვების გვერდით, თბილისიდანამოსულმა ევგენი ლებედევმაც იქირავა ბინააქაც მეზობლები გახდნენ, შემდეგ ნიიერი მსახიობი გოგამავისან, თეატრ სამუაოდ მიიწვია, მოკლე ხან კი ევგენი ლებედევი და დოდო ტოვსტონოგოვა დაქორწინდნენ. რამდენიმე წლისემდეგ ბინაც მიიეს. ტოვსტონოგოვ-ლებედევის ოჯახ სულ მხიარულება და სტუმრიანობა იყო, ერდიდ და ბედნიერ ოჯახად ცხოვრობდნენ, გოგა კვლავინდებურად უკიხავდაავის დას პიესებს, ლექსებს... მიუხედავად იმისა, რომ დოდო პროფესიიექიმი იყო დაეატრ არ მუაობდა, მუდმივადარული იყომისა და მეულისემოქმედებიცხოვრება. გოგა ირად ეკიხებოდა აზრს, ისმენდა და ვალისწინებდა მის ევებს... ელი ცხოვრება მისვის ყველაზე ახლობელი ადამიანი დოდო იყოუზიარებდა ყველაფერს, ყველაფერი კი მისვის მხოლოდეატრი იყო: “ჩემი საქმიანობის ავარ მიზნად მაყურებლის გონება, მასინდის წვდომა მიმანია, მე მინდა მაყურებელი ადამიანის არსებობისესახებ დავაფიქრო. როდესაც ვინმე მეუბნება, რომემი წარმოდგენის ხილვისემდეგ, მოზვავებული ემოციებისა და ფიქრების გამო, დიდ ხანს ვერ ინებს, ესემვის ყველაზე დიდიექების ტოლფასია. სიხარულს პლიუსიების მტანჯველი პროცესიაი, ჭმარიტიემოქმედების ფორმულა!

უმცა დრო პირადი ცხოვრებისვისაც ებოდა – თეატრ მის მექალანეობას სამხრეულ ტემპერამენტსაც მიაწერდნენ, უყვარდა ლამაზ ქალებან გაარიყება და მა მოხიბლვაც კარგადეელო. პეტერბურგ ხელმეორედ დაქორწინდა, ამჯერადაც მსახიობიეირინა კონდრატიევა, თუმცა ეს ქორწინებაც ხანმოკლე გამოდგამეულემ ერთ-ერავარ როლზე დანივნა მოსხოვა, გოგა კი ასეთ შემხვევებ კატეგორიული და პრინციპული იყო, მისვის არ ჰქონდა მნივნელობა ცოლი იყო, თ ვინმე რიგი მსახიობი, ისვლიდა, რომ ამ როლს სხვა უკეთ შეასრულებდა. ამ მიზეზისახლ საინელი სკანდალები იმარებოდა. საბოლოოდ ყველაფერი გაყრიდასრულდა. ამისემდეგ, .ტოვსტონოგოვს ოფიციალურად ცოლი არ მოუყვანია. ახალგაზრდობა მოფიქრებულ ერთ-ერთ “თეატრალურ მცნებას” - არ ეარიყო ქალებს საკუარეატრყოველვის პირნალად ვერ ასრულებდა, თუმცა ერვისება კი ჰქონდაფავორიტი ქალებიეატრ პრივილეგიებივერასოდეს სარგებლობდნენ. “გოგას სულ ჰყავდა ქალები, ზოგიერმაგანს ვიცნობდი, - იხსენებს რეისორის და, - ზოგისესახებ კი არაფერს მეუბნებოდა, მას ხომ ბინა ცალკეესასვლელი დაავისი გასაები ჰქონდა... ზოგჯერ ისეც ხდებოდა, რომ ვერაფერს ვამნევდი...”

პეტერბურგის სახლის გარდა, ტოვსტონოგოვებს პატარა აგარაკიც მისცეს კომაროვო, ულამაზეს სოფელ, რომელიც ერგვარ მიწიერ სამოხედ იქცა პეტერბურგის ინტელიგენციისავის. აქ ცხოვრობდნენ დრამატურგები, რეისორები, მსახიობები, სანატორიუმ დასასვენებლად სხვა ქალაქებისეატრალური მოვაწეებიცამოდიოდნენ. განსაკურებული ვნებაელვა კიოგბურის კორტებზე ტრიალებდა, ირად იმარებოდა ტურნირები, რომელიც გოგა და დოდო აქტიურად მონაწილეობდნენ. აი, სეირნობა კი მაინცდამაინც არ უყვარდა კომფორტის მოყვარულ რეისორს, შესალოა ამის გამოც გაუუარესდა ჯანმრელობა. თანაცალიან ბევრს ეწეოდა ორ კოლოფს! ახლობლებმა

იცოდნენ, რომ გიორგი ტოვსტონოგოვს კარგი სიგარეტი უყვარდა და უცხოეიდან საუქრად ყოველვის  მისი საყვარელიმალბორო” ჩამოქონდათ. გოგას განსაკურებული სისუსტე მანქანები იყოპატარა ბიივიუხაროდა ახალი მანქანა და ელი ცხოვრებამერსედესზეოცნებობდა. 80-იან წლებ აისრულა კიდეც ეს სურვილიგერმანია დადგმაზე მიიწვიეს და იქიდან უკვე საკუარიმერსედესით” ჩამოვიდა, საეს არავის აკარებდა და ბავვივიბედნიერი იყო. ერხელ, ერ მსახიობის გარდაცვალების ამბავი გაიგო, რომელიც საკუარ მანქანა, საესან მჯდომი გარდაიცვალა. «Умер как мужчина. Можно позавидовать» - თქვა მან დაქოს იწინასწარმეტყველა საკუარი სასრული...

საბ ხელისუფლებამ გიორგი ტოვსტონოგოვიქმის ყველა ჯილდო და ორდენიდააჯილდოვა, რაც კი არსებობდა იმხანად: იყო სსრკ- უმალესი საბოს დეპუტატი, სოციალისტურირომის გმირი, ლენინისა და სახელმწიფო პრემიების ლაურეატი, ლენინის რამდენიმე ორდენის მფლობელი... საოცარია, მაგრამ ამ დროს იგი მაინც არ იყო კომუნისტური პარტიის წევრიროგორცანს, იმდენად დიდ მნივნელობას ანიებდნენ მის პერსონას ხელისუფლება, რომ უპარტიობასაც კი პატიობდნენ. თეატრი, რომლის საავეიც უპარტიო ხელმძღვანელი იდგა, მუდმივად დადიოდა გასტროლებზე უცხოეთშ, თანაც ისედროს, როდესაც ბევრეატრს საზვარგარეარ ვებდნენ.

გიორგი ტოვსტონოგოვი არ ვლებოდა დისიდენტ რეისორად, (მაგალიად როგორც იური ლიუბიმოვი), თუმცა არაერგზის გამოუახიაიდეოლოგიურ კომისიაზე, ვიაად, მაგრამ მაინც კრალავდნენ მის სპექტაკლებს, მტრებიც ჰყავდა სახელისუფლებო წრეებ, თანაც საკმაოდ გავლენიანი მტრები. ზოგიერ სპექტაკლის გამოვების ბედი დიდი კამაისა და ბროლისედეგად წყდებოდახან იმარჯვებდა, ხანაც მარცხდებოდა.

რეისორის და იხსენებდა: “იყო დრო, როდესაც გოგას კუდ დასდევდა გაურკვეველი მანქანა, სულ ვალვალებდნენ. შემდეგ გამოირკვა, რომურმევენი ბინის ტელეფონი და ელი სახლიც კი მუდმივად ისმინებოდა. გოგას ირად იბარებდნენზევით”, თავისებური მეოდებით “ამუავებდნენ”, “კეილ ევებსლევდნენ პიესებისერევისესახებ...” ერხელ დოდოს გამოც გამოიახეს, საყვედურობდნენრატომ დადის ეკლესიაიო. როგორც ყველა ხელოვანს, გიორგი ტოვსტონოგოვსაც საინლად იზიანებდა მისემოქმედებასა და პირად ცხოვრება ამგვარიარევა, მეტისმეტად ნერვიულობდა და ბრაზობდა, თუმცა ისევ და ისევეატრის გამო, ხანდახან გარკვეულ დამობებზე წასვლა მაინც უხდებოდა. ტოვსტონოგოვი კარგი ჯანმრელობინამდვილად ვერ დაიკვეხნიდა, ამგვარი კომპრომისები კი განსაკურებიმოქმედებდა მის ნერვულ სისტემაზე, ირად ავადმყოფობდა, მაალი წნევა და კუის წყლული აწუხებდა, ექიმები კატეგორიულად უკრალავდნენ სიგარეტის მოწევას, თუმცა ნებისყოფა არ ყოფნიდა და ვერ ელეოდა წლეულების მანილზეამოყალიბებულ ამ მავნევევას, საავადმყოფოიც იმის გამო არ წვებოდა, რომ იცოდა, იქ მოწევის უფლებას არ მისცემდნენ.


ერხელ დოდომ გადაწყვიტამას დახმარებოდა დაესავაზა, მოდი ერად დავანებოთ თავი მოწევასო, ყველას გასაოცრად, გოგა დაანხმდა და ერად გაიკეეს საოცრად მტკივნეული ნემსი ყურ, რომელსაც წესით, მოწევის სურვილი უნდა გაექრო. დილიდოდომ, ჩვეულებისამებრ, საუზმე მოამზადა, ყავა დაისხა დავიონაც გაუკვირდა, რომ სიგარეტს არ მოუკიდა, არადა წლეულების მანილზე მოწევა უკვე რეფლექს ჰქონდა გადასული, ახლა კი უბრალოდ მოწევის სურვილი არ გაუნდა. ამასობა სამზარეულო გოგაემოვიდა, თეატრის ამბები განიხილეს, ისაუზმეს და უცბათ, თქოს არაფერი მომხდარა, გოგამ აი სიგარეტი და მოუკიდა! დოდო სიბრაზისგან კინაამ გაგიდა:




- როგორ არ გცხვენია! სამი სააია არ მომიწევია, შენი გულისვის ასემტკივნეულ ნემსს გავუელი, შენ კი ასეავხედურად ეწევი!

ინებული გოგა იმწამსვეავის ახევარდა, თუმცა ანებული სიგარეტიცან გაიყოლა...

80-იან წლებ ამერიკა გასტროლისას, ერთ-ერმა ექიმმა უწინასწარმეტყველა – თ სიგარეტსავს არ დაანებებთ, 2 წელიწად მოკვდები. აქ კიალიანეეინდა და მარლაცეევა სიგარეტს, რეპეტიციებზე მსახიობები უკვე ვეარ ხედავდნენ წლების მანილზევეულ სიგარეტის ნაპერწკალსაბნელებულ დარბაზ. მაგრამ ამ ნაპერწკალან ერად, თქოს რეისორიც რააცაქრასარეპეტიციო პროცეს ყოველვის აქტიურადარული, ახლა ნერვიულად იჯდა სკამზე დაქოს ვერც კი ამნევდა სცენაზე მორავ ადამიანებს. ერთ-ერ ასე რეპეტიციისემდეგ, გოგამ კაბინეტავისი უცვლელიანაემწე და მეგობარი დინავარცი იხმო:

- ვეარ ვმუაობ!

- გიორგი ალექსანდროვიჩ, ეს სამი საა რაზე ფიქრობდი?ჰკიხაფოებულმა დინავარცმა.

- მხოლოდ ერრამეზე ვფიქრობდი, დინა: მოწევა მინდა, სიგარეტი მინდა!..

მეორე ეს ფსიქოლოგს მიაკიხა, ექიმმა ასე ევა მისცა ოჯახის წევრებს: შეევით, მოწიოს, ასედატვირვას უკვე ვეარ გაულებს დავიონეევება ნელ-ნელაო... ის მისვის ზეიმი იყო, პატარა ბავვივიხარობდა, რომვიექიმმა მისცა მოწევის უფლება და ყველასვალწინ დემონსტრაციულად აბოლებდა.

ბოლო წლებ მეტისმეტად გახდა, გამოიფიტა... ირად აწვენდნენ საავადმყოფოებ, მკურნალობდნენ, მაგრამ სასრულისეგრნება სულ უფრო და უფრო უმაფრდებოდა. ახლობლებს ხრა, რომ სეზონის ბოლოსეატრიდან წამოვიდოდა: “მე უკვე მუაობის უფლება არ მაქვს, გაიგეეს! უკვე არ მაქვსალა, რომ ხელები ავიკაპიწო და ავხტე სცენაზე, რომ სპექტაკლიავასწორო... დაუკი სცენაზე გამოსვლა და მსახიობისავის რაიმესვენება არემილია, მაინეატრის მარვასაც ვეარევლებ!სეზონის ბოლო კი ახლოვდებოდა.

1988 წლის 23 მაისსეატრ გენერალური რეპეტიცია იგეგმებოდა, სამხატვრო ხელმძღვანელს ახალი სპექტაკლი უნდა ენახა დაეეფასებინა. დილით, სახლიდან გასვლის წინ, გოგამ დას ხრა: “ან ჯანმრელი ვარ, ან საეროდ არ მინდა სიცოცხლე!..” თეატრ საკმაოდ სუსტი სპექტაკლი ვენეს, რის გამოც ცუდ ხასიაზე დადგა, თანაც დაიალა, ხანგრლივი ავადყოფობისემდეგ პირველად გავიდა სახლიდან, დიდ დატვირვას უკვე ვეარ ლებდა... საესან დაჯდომის უფლებას არავის ლევდა, ახლაც უარიგაისტუმრა ძღოლი, შინვიონ წავალო... დიდი დრამატულიეატრისკარი გაი, ტოვსტონოგოვისმერსედესინელა გამოვიდა ეზოდან და ფონტანკის მიმარულებიწავიდა. კიროვის ხიდის მოსახვევან გიორგი ტოვსტონოგოვმაუქნინის წიელუქზე მანქანაეაერა და გარდაიცვალა...

დიდი მაესტროს გარდაცვალებისემდეგ, თეატრს საავე მსახიობი კირილ ლავროვიაუდგა, მოგვიანებიმან გიორგი ტოვსტონოგოვის სურვილიეასრულა დაეატრემურხეი მიიწვია, თავიდან მხოლოდ სპექტაკლის დასადგმელად, შემდეგ კიხელმძღვანელად. პეტერბურგის დიდ დრამატულეატრს საავე კვლავ ქარველი რეისორიაუდგა და ეს ესეატრი გიორგი ტოვსტონოგოვის სახელს ატარებს.

 

ცრურწმენების და წინასწარმეტყველებების მაინცდამაინც არ სჯეროდა, მაგრამ ერხელ რატომაც სადგურზე მდგარ ბო ქალან მივიდა სამკიხაოდ:

- შენ დიდი კაცი ხარ, კარგად ცხოვრობ და მომავალიც ნაელი გაქვს, მაგრამ დაიმახსოვრეემი სიტყვებიიცოდე, საკუარ მანქანა მოკვდები.უწინასწარმეტყველა მკიხავმა.

ბო ქალის სიტყვებმა სულაც არ იმოქმედა გოგას განწყობაზე, მხიარულადაჯდა მანქანა (მაინ ჯერ კიდევვოლგაჰყავდა) დაავისვისაილაპარაკა:

- საინტერესოა, ამ მანქანა მოვკვდები სიკვდილამდე ოცნებას ავისრულებ და ეს ყველაფერიმერსედესმოხდება?! 





 

Comments

Popular posts from this blog

ნათელა ურუშაძე; დღიურები; რუსთაველის თეატრი;1966 წელი (ნაწილი პირველი)

ეროსი მანჯგალაძე „კაცი, რომელსაც სიცოცხლე ძლიერ უყვარდა“

ნათელა ურუშაძე; დღიურები, რუსთაველის თეატრი; თეატრალური ინსტიტუტი; 1966 წელი (ნაწილი მეორე)